Tahap-tahap perkembangan manusia

Kebanyakan orang mempunyai kebolehan dan keupayaan untuk memilih sama
ada menghasilkan atau tidak menghasilkan zuriat.Terdapat beberapa perkara yang perlu diketahui..hehe..

Tahap I (4 – 6 tahun)
-Perbendaharaan kata: menamakan bahagian tubuh secara tepat,
-Fungsi bahagian tubuh
-Asas kehidupan
-bagaimana bayi terbentuk
-Fakta berkaitan kehamilan
•Apabila seseorang wanita hamil, fetus akan membesar dalam uterusnya
•Kehamilan memerlukan lelaki dan wanita
•Perbezaan antara tubuh lelaki dan wanita
•Manusia adalah ciptaan Tuhan yang istimewa
•Mensyukuri keadaan diri seadanya
•Mengenali diri dan tujuan manusia diciptakan
•Menghargai kehormatan diri (anggota seksual) dengan menjaga kebersihan,
keselamatan dan kesihatannya
Tahap II (7 – 9 tahun)
•Mitos berkaitan kehamilan
•Perbezaan antara pembiakan haiwan, tumbuhan dan manusia
•Lelaki dan wanita mempunyai organ reproduktif yang membolehkan mereka
menghasilkan zuriat
•Seseorang wanita mungkin hamil apabila berlaku persetubuhan
•Apabila seseorang wanita hamil, fetus akan membesar dalam uterusnya
•Bayi biasanya akan dilahirkan melalui vagina apabila tiba masanya
(telah cukup bulan), tetapi sesetengah bayi dilahirkan melalui pembedahan
•Wanita mempunyai buah dada yang dapat menghasilkan susu untuk anaknya
•Menghargai kehormatan diri (anggota seksual) dengan menjaga kebersihan,
keselamatan dan kesihatannya
•Bergaul dan bermesra dengan rakan-rakan, kaum keluarga dan orang lain
dengan batas-batas yang telah ditetapkan oleh agama
•Mengawal penglihatan, pendengaran, pemikiran dan perbuatan dari perkaraperkara
yang ditegah oleh agama dan budaya
•Tuntutan dan faedah berkhitan
Tahap III (10 – 12 tahun)
•Lelaki dan wanita mempunyai sel-sel spesifik dalam tubuh yang membolehkan
penghasilan zuriat
•Bayi biasanya akan dilahirkan melalui vagina apabila tiba masanya
(telah cukup bulan), tetapi sesetengah bayi dilahirkan melalui pembedahan
•Sesetengah bayi dilahirkan melalui pembedahan yang disebut Caesaran Section
•Persetubuhan berlaku apabila zakar dimasukkan ke dalam vagina
•Hubungan seks dilakukan dengan rasa tanggungjawab
•Percantuman sperma dengan telur dipanggil persenyawaan
•Seseorang remaja perempuan yang telah matang (mendapat haid) boleh
hamil jika berlaku persetubuhan
•Seseorang remaja lelaki boleh menyebabkan kehamilan apabila melakukan
persetubuhan dan menghasilkan sperma dalam vagina
•Fetus akan membesar setelah persenyawaan
•Fetus akan membesar dalam kitaran 40 minggu tempoh hamil yang berakhir
dengan kelahiran
•Sperma akan menentukan jantina bayi
•Penggunaan alat pencegahan kehamilan (contraception) akan mengelakkan
kehamilan
•Masyarakat seharusnya menggunakan alat pencegahan kehamilan semasa
melakukan hubungan seks kecuali jika mereka ingin mendapat zuriat
•Tanda-tanda awal kehamilan ialah apabila wanita tidak didatangi haid
•Perubahan normal dari aspek anatomikal dan fisiologikal
•Haid dan ihtilam adalah petanda kematangan dan permulaan menerima
tanggungjawab (Fardu Ain dan Fardu Kifayah)
•Manusia mempunyai tanggungjawab terhadap Tuhan, diri sendiri dan orang
lain yang perlu dilaksanakannya
Tahap IV (13 – 18 tahun)
•Lelaki dan wanita mempunyai sel-sel spesifik dalam tubuh yang membolehkan
mereka menghasilkan zuriat
•Persetubuhan berlaku apabila lelaki memasukkan zakar ke dalam vagina
•Tidak semua lelaki dan wanita bercadang untuk mempunyai anak
•Proses kehamilan selalunya berlaku di pertengahan tempoh kitaran haid
•Jangkaan terhadap ovulasi adalah lebih mudah jika kitaran haid wanita adalah
normal
•Ovulasi boleh berlaku sepanjang bulan dan wanita boleh hamil pada bila-bila
masa sahaja
•Fungsi reproduktif adalah berbeza dengan fungsi seksual
•Proses kehamilan menggabungkan sifat genetik lelaki dan perempuan
•Sesetengah orang tidak boleh menghasilkan zuriat disebabkan masalah
kesihatan
•Alat pencegahan kehamilan seharusnya digunakan semasa melakukan
hubungan seks kecuali jika mereka ingin mendapat zuriat
•Petanda awal yang terpenting menunjukkan kehamilan ialah apabila wanita
tidak didatangi haid
•Wanita tidak digalakkan melakukan hubungan seks ketika haid (jika dia
memilih untuk tidak melakukannya)
•Hubungan seks hanya dibenarkan melalui akad perkahwinan yang sah di sisi
agama
•Hubungan seks melalui dubur isteri atau semasa isteri didatangi haid adalah
dilarang oleh agama dan budaya
Tahap V (19 tahun ke atas)
•Tidak semua lelaki dan wanita bercadang untuk mempunyai anak
•Sesetengah orang tidak boleh menghasilkan zuriat disebabkan masalah
kesihatan
•Andropause boleh berlaku di kalangan lelaki, seperti mana menopause dialami
oleh wanita
•Keupayaan reproduktif wanita terhalang disebabkan ketiadaan uterus
•Prosedur perubatan boleh membantu segelintir orang yang mempunyai
masalah kesuburan
•Mereka yang tidak boleh menghasilkan zuriat boleh mempertimbangkan untuk
mengambil anak angkat
•Teknologi reproduktif yang baru membolehkan mereka yang mempunyai
masalah kesuburan untuk menghasilkan zuriat
•Melakukan hubungan seks semasa hamil adalah selamat kecuali jika ada
masalah kesihatan
•Hubungan seks hanya dibenarkan melalui akad perkahwinan yang sah di sisi
agama
•Hubungan seks melalui dubur isteri atau semasa isteri didatangi haid adalah
dilarang oleh agama dan budaya
Akil Baligh
Akil baligh merupakan peringkat perubahan semulajadi iaitu dari alam kanakkanak
kepada keremajaan yang dikenal pasti melalui perubahan fizikal dan emosi.
Tahap I (4 – 6 tahun)
•Perubahan fizikal berlaku apabila kanak-kanak menjadi semakin dewasa
Tahap II (7 – 9 tahun)
•Perubahan fizikal, fisiologikal dan psikologikal berlaku apabila kanak-kanak
semakin dewasa
•Kepentingan mengamalkan kebersihan diri
•Lelaki dan wanita berupaya mempunyai anak setelah mencapai akil baligh
•Akil baligh bermula pada peringkat usia yang berbeza bagi setiap kanak-kanak
perempuan dan lelaki
•Perubahan tubuh setiap individu berlaku pada peringkat yang berbeza
•Perubahan akil baligh lelaki dan perempuan adalah berbeza
•Kanak-kanak perempuan selalunya mengalami perubahan akil baligh lebih
awal berbanding dengan lelaki
•Mendidik kanak-kanak perempuan sebagai persediaan mengalami haid
•Mendidik kanak-kanak lelaki sebagai persediaan mengalami ereksi dan ihtilam
•Kewajipan dan cara-cara mandi hadas selepas haid dan ihtilam
Tahap III (10 – 12 tahun)
•Kepentigan mengamalkan kebersihan diri
•Lelaki dan wanita berupaya mempunyai anak setelah mencapai akil baligh
•Remaja selalunya berasa kurang selesa, gelisah, kelam kabut dan/atau malu
disebabkan perubahan yang kerap berlaku pada tubuhnya
•Mesti lebih kerap mengamalkan kebersihan diri
•Sistem reproduktif dan ciri-ciri seksual menjadi matang semasa akil baligh
•Semasa akil baligh, remaja perempuan mula mengalami ovulasi dan haid,
manakala remaja lelaki mula menghasilkan sperma dan mengalami ejakulasi
•Perubahan fizikal berlaku semasa akil baligh
•Perubahan emosi berlaku semasa akil baligh
•Kebanyakan orang mula mempunyai perasaan seksual dan tertarik kepada
jantina yang lain semasa akil baligh
•Mendidik kanak-kanak perempuan sebagai persediaan mengalami haid
•Mendidik kanak-kanak lelaki sebagai persediaan mengalami ereksi dan ihtilam
•Remaja mesti mengurus naluri syahwatnya dengan berkesan melalui kawalan
pendengaran, penglihatan, pemikiran, percakapan dan perbuatan
Tahap IV (13 – 18 tahun)
•Mengekalkan kesihatan fizikal, mental dan emosi semasa akil baligh
•Perkembangan sifat seksual yang sekunder
•Mendidik kanak-kanak perempuan sebagai persediaan mengalami haid
•Mendidik kanak-kanak lelaki sebagai persediaan mengalami ereksi dan ihtilam
•Perubahan emosi berlaku semasa akil baligh
•Kebanyakan orang mula mempunyai perasaan seksual dan tertarik kepada
jantina yang lain semasa akil baligh
•Remaja mesti mengurus naluri syahwatnya dengan berkesan melalui kawalan
pendengaran, penglihatan, pemikiran, percakapan dan perbuatan
2. Imej dan Konsep Kendiri
Imej individu terhadap diri dan tubuh mereka mempengaruhi perasaan dan tingkah
laku.
Tahap I (4 – 6 tahun)
•Setiap individu adalah berbeza dan dihargai
- Setiap individu adalah unik
- Setiap individu mempunyai tubuh yang berbeza dari segi saiz, bentuk dan
warna kulit
- Setiap individu adalah istimewa, termasuk golongan kurang upaya
- Perbezaan menjadikan seseorang itu unik, menerima kelainan yang ada pada
orang lain
•Membentuk penghargaan dan keyakinan diri dalam diri sendiri dan orang lain
- Memiliki penghargaan diri yang tinggi bermaksud kita menghormati dan
mempercayai diri sendiri
Tahap II (7 – 9 tahun)
•Setiap individu adalah berbeza dan dihargai
- Setiap individu adalah unik
- Setiap individu mempunyai tubuh yang berbeza dari segi saiz, bentuk dan
warna kulit
- Setiap individu adalah istimewa, termasuk golongan kurang upaya
- Perbezaan menjadikan seseorang itu unik, menerima kelainan yang ada pada
orang lain
•Membentuk penghargaan dan keyakinan diri dalam diri sendiri dan orang lain
- Memiliki penghargaan diri yang tinggi bermaksud kita menghormati dan
mempercayai diri sendiri
•Kesedaran dan penerimaan diri: memahami kelebihan dan kelemahan diri
- Membentuk kesedaran diri bermakna lebih mengenali diri sendiri
- Menerima limitasi diri
- Menghormati dan menghargai diri adalah perlu
•Berasa selesa terhadap diri sendiri
- Amalan kesihatan yang baik, misalnya, bersenam dan diet, dapat
mempertingkatkan perawakan dan perasaan diri
- Penampilan fizikal ditentukan oleh baka, persekitaran dan amalan kesihatan
•Nilai diri seseorang bukan ditentukan oleh perawakan
- Individu kurang upaya mempunyai perasaan, keperluan dan kehendak yang
sama dengan individu lain
•Berpakaian secara yang dianjurkan oleh agama dan budaya memberikan imej yang
baik kepada seseorang
•Imej seseorang bergantung kepada akhlaknya sama ada baik atau buruk
Tahap III (10 – 12 tahun)
•Faktor-faktor yang mempertingkat atau mengurangkan konsep penghargaan diri
- Apa yang diperkata kepada diri sendiri dan bagaimana kita memperkatakan
sesuatu perkara mempengaruhi perasaan serta pilihan yang kita buat
- Kita kerap merendah diri dan membuat pernyataan yang negatif tentang diri
sendiri
- Memperkatakan perkara yang positif atau menyakinkan kepada diri sendiri
membantu kita berasa lebih selesa tentang kehidupan
•Menampilkan perawakan diri yang terbaik
- Kebanyakan bentuk tubuh badan adalah diwarisi secara genetik daripada ibu
bapa dan datuk nenek
- Tahap kecantikan berubah mengikut peredaran masa dan berbeza antara
budaya
- Amalan kesihatan yang baik, seperti senaman dan diet, boleh
mempertingkatkan perawakan serta perasaan terhadap diri sendiri
- Membentuk imej positif melalui cara berpakaian dan penampilan diri kepada
orang lain
- Cara makan yang tidak teratur adalah salah satu kesan penampilan diri yang
lemah
•Berhadapan dengan kejayaan dan kegagalan
- Mengenal pasti kelebihan diri dan memperbaiki kelemahan diri
•Media hanya memaparkan “kecantikan” individu tetapi kebanyakannya tidak
menepati imej yang ditampilkan
- Mengenali serta belajar menerima diri sendiri
•Seseorang yang memiliki budi pekerti atau akhlak yang baik disenangi oleh semua
•Maruah atau harga diri adalah sesuatu yang tiada gantinya lagi sekiranya telah
dirosakkan
•Perawakan fizikal adalan anugerah Tuhan sementara perwatakan dan akhlak
terbentuk atas usaha diri sendiri dan pengaruh persekitaran
•Kepentingan memilih imej yang sesuai dengan ajaran agama dan budaya
Tahap IV (13 – 18 tahun)
•Faktor-faktor yang mempertingkat atau mengurangkan konsep penghargaan diri
- Apa yang diperkata kepada diri sendiri dan bagaimana kita memperkatakan
sesuatu perkara mempengaruhi perasaan serta pilihan yang kita buat
- Kita kerap merendah diri dan membuat pernyataan yang negatif tentang diri
sendiri
- Memperkatakan perkara yang positif atau menyakinkan kepada diri sendiri
membantu kita berasa lebih selesa tentang kehidupan
•Menampilkan perawakan diri yang terbaik
- Kebanyakan bentuk tubuh badan adalah diwarisi secara genetik daripada ibu
bapa dan datuk nenek
- Tahap kecantikan berubah mengikut peredaran masa dan berbeza antara
budaya
- Amalan kesihatan yang baik, seperti senaman dan diet, boleh
mempertingkatkan perawakan serta perasaan terhadap diri sendiri
- Membentuk imej positif melalui cara berpakaian dan penampilan diri kepada
orang lain
- Cara makan yang tidak teratur adalah salah satu kesan penampilan diri yang
lemah
•Berhadapan dengan kejayaan dan kegagalan
- Mengenal pasti kelebihan diri dan memperbaiki kelemahan diri
•Media hanya memaparkan “kecantikan” individu tetapi kebanyakannya tidak
menepati imej yang ditampilkan
- Mengenali serta belajar menerima diri sendiri
•Seseorang yang memiliki budi pekerti atau akhlak yang baik disenangi oleh semua
•Maruah atau harga diri adalah sesuatu yang tiada gantinya lagi sekiranya telah
dirosakkan
•Perawakan fizikal adalan anugerah Tuhan sementara perwatakan dan akhlak
terbentuk atas usaha diri sendiri dan pengaruh persekitaran
•Kepentingan memilih imej yang sesuai dengan ajaran agama dan budaya
•Seseorang individu yang boleh menerima dan berasa selesa terhadap diri sendiri
akan kelihatan menawan dan menarik perhatian orang lain
•Individu akan tertarik kepada perbezaan kualiti fizikal dan personaliti
•Seseorang yang memiliki budi pekerti atau akhlak yang baik disenangi oleh semua
•Maruah atau harga diri adalah sesuatu yang tiada gantinya lagi sekiranya
dirosakkan
•Perawakan fizikal adalah anugerah Tuhan sementara perwatakan dan akhlak
terbentuk atas usaha diri sendiri dan pengaruh persekitaran
•Kepentingan memilih imej yang sesuai dengan ajaran agama dan budaya
Tahap V (19 tahun ke atas)
•Untuk membentuk penghargaan diri, kita perlu cuba menerima kanak-kanak
seadanya
•Nilai adalah sebahagian besar daripada penghargaan diri, salah satu cara untuk
memahami nilai kanak-kanak adalah membentuk kesedaran pada dirinya
•Fokus kepada kelebihan diri kanak-kanak berbanding dengan kelemahannya;
anda mungkin mengubah kelemahan itu kepada kelebihan
•Sekiranya kita memperkatakan perkara yang positif dan memberi sokongan
terhadap apa yang dilakukan oleh kanak-kanak, kita membuatkan mereka berasa
selesa tentang diri mereka
•Fokus kepada usaha yang ditonjolkan oleh kanak-kanak berbanding dengan
penampilan fizikalnya
•Seseorang yang memiliki budi pekerti atau akhlak yang baik disenangi oleh semua
•Maruah atau harga diri adalah sesuatu yang tiada gantinya lagi sekiranya telah
dirosakkan
•Perawakan fizikal adalan anugerah Tuhan sementara perwatakan dan akhlak
terbentuk atas usaha diri sendiri dan pengaruh persekitaran
•Kepentingan memilih imej yang sesuai dengan ajaran agama dan budaya
3. Identiti dan Orientasi Seksual
Semakin individu membesar, mereka mula berperasaan romantik dan tertarik kepada
individu yang lain.
Tahap I (4 – 6 tahun)
•Gembira menjadi lelaki atau perempuan
•Setiap orang dilahirkan sama ada sebagai lelaki atau perempuan
•Kanak-kanak lelaki dan perempuan membesar menjadi lelaki dan wanita dewasa
Tahap II (7 – 9 tahun)
•Gembira menjadi lelaki atau perempuan
•Kanak-kanak lelaki dan perempuan membesar menjadi lelaki dan wanita dewasa
•Menerima identiti seksual masing-masing dan jantina yang lain
•Pengalaman kasih sayang yang dialami oleh seseorang adalah berbeza
berbanding dengan individu lain
Tahap III (10 – 12 tahun)
•Gembira menjadi lelaki atau perempuan
•Wanita tidak semestinya lebih lemah, lelaki pula tidak semestinya lebih kuat
•Kebanyakan lelaki atau perempuan adalah heteroseksual iaitu mereka akan
tertarik atau jatuh cinta dengan jantina yang lain
•Remaja yang mempunyai persoalan mengenai orientasi seksual atau gender
harus mendapat nasihat atau pandangan daripada profesional yang
berpengetahuan atau dipercayai atau orang dewasa yang mereka rasa selesa
•Remaja perlu bijak mengurus naluri seksualnya ke jalan yang dibenarkan oleh
agama dan budaya
Tahap IV (13 – 18 tahun)
•Wanita tidak semestinya lebih lemah, lelaki pula tidak semestinya lebih kuat
•Remaja yang mempunyai persoalan mengenai orientasi seksual atau gender
harus mendapat nasihat atau pandangan daripada profesional yang
berpengetahuan atau dipercayai atau orang dewasa yang mereka rasa selesa
•Orientasi seksual merujuk kepada seseorang individu sama ada heteroseksual,
homoseksual atau biseksual
•Majoriti ahli dalam masyarakat mengamalkan heteroseksualiti, namun terdapat
segelintir yang mengamalkan homoseksualiti dan biseksualiti
•Sesetengah lelaki dan wanita adalah homoseksual iaitu mereka akan tertarik dan
jatuh hati kepada seseorang yang sama jantina
•Biseksual pula tertarik kepada perempuan dan lelaki
•Homoseksual, heteroseksual dan biseksual adalah golongan yang sama tetapi
berbeza orientasi seksual
•Sesetengah individu berasa takut untuk mendedahkan sama ada mereka adalah
biseksual atau homoseksual kerana bimbang akan didiskriminasi
•Teori yang dianggap sebagai menentukan orientasi seksual termasuklah pengaruh
sosiobudaya, faktor psikososial dan kombinasi kesemua faktor tersebut
•Apabila seseorang homoseksual menerima orientasi seksual dirinya dan
memaklumkan kepada orang lain, ia dikenali sebagai “coming out”
•Bercakap tentang perasaan berkaitan orientasi seksual boleh menjadi sukar
•“Coming out” boleh menjadi sukar kerana takut kepada reaksi negatif daripada
masyarakat
•Sesetengah orang tertarik kepada lelaki dan wanita
•Dalam kebanyakan situasi, orientasi seksual boleh berubah sepanjang hayat
seseorang
•Memahami orientasi seksual seseorang adalah sukar
•Kepercayaan seseorang berkaitan homoseksualiti adalah berdasarkan nilai
keagamaan, kebudayaan dan kekeluargaan
•Orientasi seksual ditentukan oleh kombinasi daya tarikan, khayalan serta tingkah
laku seseorang
•Ahli keluarga, guru, kaunselor, pakar perubatan, tokoh agama dan pusat
masyarakat “gay” serta “lesbian” boleh memberi sokongan dan
sumber pengetahuan yang diperlukan oleh golongan muda yang risau tentang
orientasi seksual atau gender mereka (bila dan di mana ia boleh didapati)
•Menyediakan nombor yang boleh dihubungi untuk mendapat maklumat kesihatan
seksual dan khidmat kaunseling
•Semua agama dan budaya masyarakat Malaysia menentang perbuatan zina, liwat,
homoseksual dan biseksual kerana merosakkan keturunan dan hubungan
manusia
•Homoseksualiti adalah perbuatan tidak normal yang bertentangan dengan fitrah
semula jadi naluri seksual manusia
Tahap V (19 tahun ke atas)
•Majoriti ahli dalam masyarakat mengamalkan heteroseksualiti, namun terdapat
segelintir yang mengamalkan homoseksualiti dan biseksualiti
•Apabila seseorang homoseksual menerima orientasi seksual dirinya dan
memaklumkan kepada orang lain, ia dikenali sebagai “coming out”
•“Coming out” boleh menjadi sukar kerana takut kepada reaksi negatif daripada
masyarakat
•Kepercayaan seseorang berkaitan homoseksualiti adalah berdasarkan nilai
keagamaan, kebudayaan dan kekeluargaan
•Orientasi seksual ditentukan oleh kombinasi daya tarikan, khayalan serta tingkah
laku seseorang
•Ahli keluarga, guru, kaunselor, pakar perubatan, tokoh agama dan pusat
masyarakat “gay” serta “lesbian” boleh memberi sokongan dan sumber
pengetahuan yang diperlukan oleh golongan muda yang risau tentang orientasi
seksual atau gender mereka (bila dan di mana ia boleh didapati)
•Semua agama dan budaya masyarakat Malaysia menentang perbuatan zina, liwat,
homoseksual dan biseksual kerana merosakkan keturunan dan hubungan
manusia
•Homoseksualiti adalah perbuatan tidak normal yang bertentangan dengan fitrah
semula jadi naluri seksual manusia
4. Emosi
Tahap I (4 – 6 tahun)
•Perbendaharaan kata bagi perasaan
•Asas keperluan emosi seperti kasih sayang, penerimaan, rasa kepunyaan dan
keselamatan
Tahap II (7 – 9 tahun)
•Kesedaran terhadap emosi dan mood
- Mempelajari cara-cara yang betul untuk meluahkan emosi
- Bagaimana emosi mempengaruhi fungsi tubuh dan mental
•Mengurus emosi : rasa bersalah, kebimbangan, takut, dan tidak selamat
•Meminta bantuan daripada orang dewasa yang boleh dipercayai
•Ketahanan emosional membolehkan kita mengurus emosi
Tahap III (10 – 12 tahun)
•Kesedaran terhadap emosi dan mood
- Mempelajari cara-cara yang betul untuk meluahkan emosi
- Bagaimana emosi mempengaruhi fungsi tubuh dan mental
•Mengurus dan menangani emosi : rasa bersalah, kebimbangan, takutkan
kegagalan, tidak selamat, kekecewaan, cemburu, ketidakstabilan
•Menghadapi pengalaman emosional yang seiring dengan akil baligh dan
kematangan seksual :
- Merancap, minat terhadap jantina berlainan jenis, rasa ingin tahu terhadap
bahan lucah, khayalan seksual, dan sebagainya
- Ketegangan seksual
•Mendapatkan bantuan daripada golongan profesional / orang dewasa
•Kematangan dan ketahanan emosional untuk mengurus emosi
•Kenal pasti jenis stres yang dialami dalam kehidupan
- Stres boleh didefinisikan sebagai perkara yang memberi tekanan kepada
seseorang
- Stres mempengaruhi kita dari aspek emosi, mental dan fizikal
- Stres adalah semulajadi dan berguna, ia menjadikan kita berhati-hati,
mencabar serta merangsang dan membantu kita mengadaptasi dan
berkembang
- Menangani stres dan tekanan
•Memenuhi masa lapang dengan aktiviti berfaedah boleh menjauhi seseorang dari
melayani naluri seksualnya sehingga melakukan perbuatan yang melampaui
batasan agama dan budaya
•Ketidakstabilan emosi boleh dikawal dengan cara sentiasa mengingati dan meneliti
kebesaran dan kekuasaan Tuhan
•Rangsangan naluri shawat yang terlampau juga boleh dikawal dengan cara
menghindari perkara-perkara yang boleh merangsangnya melalui penglibatan,
pendengaran, pemikiran, percakapan dan perbuatan
Tahap IV (13 – 18 tahun)
•Pengurusan stres dan cara-cara menyelesaikan masalah berkaitan
- Kenal pasti jenis stres yang dialami dalam kehidupan
- Cara berkesan bagi kita belajar mengurus stres adalah peka terhadap tahap
ambang stres
- Individu mengalami perubahan fizikal dan emosional yang berbeza akibat stres
ekstrem
•Mendapatkan bantuan daripada golongan profesional / orang dewasa jika tidak
dapat mengurus stres dan berasa putus asa
•Menangani ketegangan seksual
- Peka terhadap ketagihan merancap dan melakukan hubungan seks casual
yang dipengaruhi rakan sebaya berkemungkinan disebabkan ketidakupayaan
menangani stres dan tekanan
•Memenuhi masa lapang dengan aktiviti berfaedah boleh menjauhi seseorang dari
melayani naluri seksualnya sehingga melakukan perbuatan yang melampaui batas
agama dan budaya
•Ketidakstabilan emosi boleh dikawal dengan cara sentiasa mengingati dan meneliti
kebesaran dan kekuasaan Tuhan
•Rangsangan naluri syahwat yang terlampau juga boleh dikawal dengan cara
menghindari perkara-perkara yang boleh merangsangnya melalui penglihatan,
pendengaran, pemikiran, percakapan dan perbuatan
Tahap V (19 tahun ke atas)
•Setiap individu memberi respons yang berbeza terhadap stres
- Stres wujud akibat perubahan gaya hidup seseorang, baik positif atau negatif
- Memahami perkaitan antara stres dengan perubahan fizikal atau emosional
individu
- Memahami bagaimana stres mempengaruhi kehidupan kita
- Mengadaptasikan teknik berkaitan bagi mengurangkan stres dan tekanan
•Mengetahui cara menangani pengalaman emosional yang seiring dengan akil
baligh dan kematangan seksual :
- Merancap, minat terhadap jantina berlainan jenis, rasa ingin tahu terhadap
bahan lucah, khayalan seksual, dan sebagainya
- Ketegangan seksual
•Memenuhi masa lapang dengan aktiviti berfaedah boleh menjauhi seseorang dari
melayani naluri seksualnya sehingga melakukan perbuatan yang melampaui batas
agama dan budaya
•Ketidakstabilan emosi boleh dikawal dengan cara sentiasa mengingati dan meneliti
kebesaran dan kekuasaan Tuhan
•Rangsangan naluri syahwat yang terlampau juga boleh dikawal dengan cara
menghindari perkara-perkara yang boleh merangsangnya melalui penglibatan,
pendengaran, pemikiran, percakapan dan perbuatan.

No comments: